Klokkenluidersregeling
Ingevolge artikel 27 van de Verordening accountantsorganisaties (VAO) dient Omega
Accountancy (hierna: Omega) te beschikken over een klokkenluidersregeling. Dit
artikel luidt als volgt.
OMEGA heeft een regeling die waarborgt dat personen van buiten OMEGA en bij haar
verbonden personen zonder gevaar voor hun rechtspositie vermeende onregelmatigheden
binnen of (mede) buiten OMEGA aan de orde kunnen stellen. Deze regeling leidt ertoe dat
klachten worden vastgelegd, vertrouwelijk en tijdig worden behandeld en dat de
onregelmatigheden waarover wordt geklaagd, indien gegrond, tijdig worden afgehandeld
door het nemen van passende maatregelen door OMEGA.
De in het eerste lid bedoelde regeling wordt in elk geval op de website van OMEGA
geplaatst. In geval een accountantsorganisatie niet over een website beschikt, verspreidt zij
deze regeling op een andere wijze binnen OMEGA en stuurt zij deze regeling desgevraagd
toe aan personen buiten OMEGA.
Reikwijdte
a. handelingen die leiden tot strafbare feiten door OMEGA of haar medewerkers;
b. alle werkelijke of vermoede andere overtredingen van externe wet en regelgeving door
OMEGA of haar medewerkers;
c. alle werkelijke of vermoede overtredingen van interne regelgeving door OMEGA of haar
medewerkers;
d. (dreigende) intimidatie van medewerkers door collega’s dan wel leidinggevenden;
e. (dreigende) onrechtmatige vernietiging of manipulatie van gegevens of informatie;
f. en verder alle situaties die naar de mening van een melder voor melding aan de
compliance officer in aanmerking komen.
Procedure
1. Indien sprake is van een situatie die onder de reikwijdte van deze klokkenluidersregeling
valt, heeft de melder de mogelijkheid deze te melden aan de compliance officer.
2. De melding aan de compliance officer vindt uitsluitend elektronisch plaats
via compliance.officer@omega.nl, zowel voor interne medewerkers als externe derden.
3. De compliance officer bevestigt de melding binnen één week aan de melder. De
compliance officer informeert de melder tevens hoe en binnen welke termijn diens melding in
behandeling zal worden genomen. Deze termijn bedraagt uiterlijk vier weken na de
ontvangst van de melding.
4. Indien sprake is van een situatie genoemd onder a) en e) informeert de compliance officer
onmiddellijk het bestuur. De compliance officer informeert hierover tevens de melder. Bij het
informeren van het bestuur maakt de compliance officer de bron niet bekend.
5. De compliance officer informeert de melder uiterlijk na vijf weken over de afhandeling van
zijn melding en de maatregelen die zijn genomen. Indien deze termijn door onvoorziene
omstandigheden niet kan worden gehaald, informeert de compliance officer de melder
hierover en geeft hij aan op welke termijn de melder zal worden geïnformeerd over de
afwerking van diens melding.
Vertrouwelijkheid
De melding, de correspondentie hierover en de behandeling geschieden onder volledige
geheimhouding en vertrouwelijkheid, tenzij de melder de compliance officer ontheft van zijn
geheimhoudingsplicht. Het bestuur van OMEGA garandeert dat medewerkers die meldingen
aan de compliance officer doorgeven op grond van deze klokkenluidersregeling, dat de
melding op geen enkele wijze van negatieve invloed zal zijn op zijn/haar functioneren binnen
OMEGA, dan wel zijn/haar carrière mits de melding is gedaan conform de inhoud van deze
klokkenluidersregeling. Indien de melding op een andere wijze heeft plaatsgevonden dan in
deze regeling vermeld en/of de melding door of via de melder in de publiciteit terecht is
gekomen, houdt OMEGA zich het recht voor de melder dit aan te rekenen.